Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

Aku ada kongsikan cara untuk menggelapkan kawasan sekeliling video Youtube menggunakan Turn Off The Light plugin. Yang mana kita boleh memfokuskan mata kita hanya untuk video tanpa ada gangguan benda lain disekelilingnya. Bukan itu saja, ianya dapat mengelakkan kita daripada terdedah terlalu lama dengan 'Blue Light Effect' dan membuatkan kita sukar tidur malam.

Baca juga: Turn Off The Lights: Tonton Video Youtube Dalam Keadaan 'Night Mode'

Baru-baru ini juga, Microsoft telah mengeluarkan kemaskini terbaru iaitu Windows 10 Creators Update dan telah memperkenalkan fungsi 'Night Light'. Ciri 'Night Light' yang diterapkan pada Windows 10 amatlah bagus sekali. Jika kita masih lagi menggunakan komputer pada waktu malam. Mengaktifkan 'Night Light' dapat mengurangkan paparan cahaya biru. Nak tahu lebih lanjut berkenaan 'Blue Light Effect' pada kesihatan kita, silah baca artikel ini : What are the effects of blue light exposure on our health?

Baca juga: Apa Yang Menarik Tentang Windows 10 Creators Update


Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

Youtube Dark Mode ini sebenarnya adalah hasil perkongsian ahli Reddit yang menggunakan nama -paul-. Cara untuk mengaktifkan fungsi Dark Mode ini hanya boleh digunapakai untuk browser Google Chrome version 57 saja.

1. Buka browser Google Chrome dan pilih Developer Tools (Gunakan keyboard shortcut: Ctrl + Shift + I). Pada paparan Developer Tools, klik pada Console. Copy code dibawah dan paste dan tekan Enter.

document.cookie="VISITOR_INFO1_LIVE=fPQ4jCL6EiE"

Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

2. Tutup paparan Console dan refresh laman web Youtube.com.

3. Selepas selesai refresh laman web Youtube.com, klik pada ikon Avatar korang di sebelah atas sisi kanan browser.

Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

4. Klik pada Dark Mode dan aktifkannya.

Cara Aktifkan 'Youtube Dark Mode'

So korang bolehlah aktif dan nyah-aktifkan fungsi 'Dark Mode' bila-bila masa saja ikut kesesuaian korang. Tapi kalau korang perasan, antaramuka (interface) Youtube sebelum ini berubah sedikit jika nak dibandingkan sebelum ini. Harap tips kali ini memudahkan korang untuk tengok video pada waktu malam tanpa memberi efek silau pada mata.

Nota: Klik pada gambar untuk lihat lebih jelas.

5 Ulasan

Sekiranya ada artikel yang diolah semula, sumber akan dinyatakan. Artikel yang tidak disertakan sumber adalah hak milik The Ariazir. Sekiranya anda ingin mengulang siar artikel The Ariazir, sila hubungi The Ariazir terlebih dahulu.

© Hakcipta terpelihara The Ariazir 2017

  1. tak boleh buat pada smartphone ke? aiseyh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh kot. Tapi guna browser Google Chrome lah rasanya. Maybe Google tengah dalam peracangan nak update app Youtube macam Twitter yang ada Night Mode.

      Padam
  2. Suka youtube lama lagi, hehehehe. Apapun mai kalau tengok youtube selalu buat full screen je. hehehehe.

    Terima kasih tips :D

    BalasPadam
  3. Menarik tips ni. Saya ni memang kaki youtube.. selalu layan youtube malam2 sebab laju.

    Terima kasih atas info yang bermanfaat ni :)

    BalasPadam
  4. Ohhhh youtube pun ada dark mode rupanya! haha
    tapi rasanya better yang biasa lagi kot sebab dah memang biasa macamtu.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama