Punca Lipas Boleh Berada Di Dalam Kereta dan Cara Aku Hapuskan Lipas


Lipas merupakan serangga yang biasa ditemui di bagunan seperti rumah, kedai makan, pejabat dan sebagainya. Namun, adakalanya lipas boleh berada di dalam kereta dan ini boleh menjadi masalah yang menjengkelkan. Apa sebenarnya punca lipas berada di dalam kereta dan bagaimana kita boleh mengurangkan kemungkinan lipas masuk ke dalam kenderaan? 

Ketersediaan Makanan 

Salah satu punca lipas boleh berada di dalam kereta ialah ketersediaan makanan. Lipas biasanya akan ditarik oleh bau makanan atau sisa-sisa makanan yang tertinggal dalam kenderaan. Ini termasuklah serpihan makanan yang terjatuh ke dalam celah atau sisa-sisa minuman di dalam bekas yang tidak dibuang dengan betul. 

Kelembapan 

Lipas suka berada dalam persekitaran yang lembap. Oleh itu, apabila kelembapan di dalam kenderaan meningkat, ia boleh menarik lipas untuk memasuki kenderaan melalui retakan atau celah-celah kecil. Kelembapan juga boleh memudahkan pertumbuhan kulat atau bahagian kenderaan yang rosak, yang akan menjadi tempat perlindungan yang sempurna bagi lipas. Kebiasaanya di dalam dashboard kereta, bumbung kereta dan dicelahan-celahan yang lembat bahagian di dalam kereta yang bertutup.

Suhu

Suhu yang terlalu panas atau terlalu sejuk di luar juga boleh menjadi punca lipas masuk ke dalam kereta. Lipas boleh mencari perlindungan di dalam kenderaan dari cuaca yang tidak selesa di luar. 

Tempat Berlindung 

Lipas boleh mencari perlindungan di dalam kereta dari pemangsa atau bahaya luar yang lain. Ini termasuklah haiwan seperti burung atau kucing yang boleh menjadi ancaman bagi lipas. 

Bagaimana kita boleh mengurangkan kemungkinan lipas masuk ke dalam kenderaan? 

  • Bersihkan kenderaan dengan kerap - Membersihkan kenderaan secara berkala adalah langkah penting dalam mengurangkan kemungkinan lipas masuk ke dalam kereta. Pastikan bahawa kenderaan dibersihkan dengan kerap dan sisa makanan atau minuman dibuang dengan betul. 
  • Simpan makanan dengan betul - Pastikan makanan atau minuman tidak ditinggalkan di dalam kenderaan. Simpan makanan dengan betul dan buang sisa makanan atau minuman dengan betul apabila selesai digunakan. 

  • Pastikan kenderaan tidak lembap - Pastikan bahawa kenderaan tidak lembap dan kering pada setiap masa. Ini termasuklah menjalankan sistem kipas dan memastikan bahawa cermin dan kaca tidak berkabus. 

  • Perbaiki kenderaan yang rosak - Kenderaan yang rosak, termasuklah retakan atau celah-celah kecil, boleh memudahkan lipas untuk memasuki kenderaan. Pastikan bahawa kenderaan sentiasa dalam keadaan yang baik dan dipelihara dengan baik.

Bagaimana Aku Hapuskan Lipas Di Dalam Kereta

Baru-baru ini sahaja beberapa kali lipas yang kecil merayau di dalam kereta. Termasuklah menjalar ketika aku sedang memandu. Beberapa juga aku menyembur menggunakan penyembur serangga tetapi lipas tetap ada. Seperti yang diceritakan di atas, semburan tersebut mungkin tidak mengenai bahagian di dalam kereta yang bertutup.

Solusi pertama yang aku cari ialah dengan mencari kedai mencuci kereta di kawasan sekitar tempat tinggal. Tetapi majoriti kedai cuci kereta tidak menyediakan perkhidmatan untuk membasmi lipas di dalam kereta. Aku juga pergi ke kedai Mr. DIY, tetapi tiada sebarang produk yang boleh membasmi lipas.

Dengan pencari melalui facebook, aku terjumpa satu posting berkenaan pembasmian lipas di dalam kereta dengan semburan botal yang dinamakan Kill It dan terus membelinya di Shoppe. Hasilnya ternyata sangat berkesan. 



Seperti gambar di bawah, banyak lipas yang tersorok dibahagian tertutup mula keluar dan merayau. Tidak sampai dalam 5 minit, semuanya mati. Tak sangkat juga banyak lipas di dalam kereta. Dah jadi sarang dibuatnya. Mujurlah ada produk Kill It ni. Mudah dan senang untuk digunakan.







Catat Ulasan

Sekiranya ada artikel yang diolah semula, sumber akan dinyatakan. Artikel yang tidak disertakan sumber adalah hak milik The Ariazir. Sekiranya anda ingin mengulang siar artikel The Ariazir, sila hubungi The Ariazir terlebih dahulu.

© Hakcipta terpelihara The Ariazir 2017

Terbaru Lebih lama