Dapat Naik Taraf Percuma Stx Blockbuster Combo 4.0M (Bundle)

Dapat Naik Taraf Percuma Stx Blockbuster Combo 4.0M (Bundle)

Kita berpatah balik pada Januari 2018 yang lalu apabila Telekom Malaysia (TM) telah membuat "surprise" kepada pengguna sedia ada pada TM Unifi dan TM Streamyx. Kebanyakan pengguna TM Streamyx nya tidak berpuas hati dengan "surprise" yang diberikan. Ramai yang menerima penawaran langganan pelan Webemobile RM79 dan menikmati potongan RM10 pada bil sedia ada TM Streamyx untuk 12 bulan sahaja. Bukannya "free speed upgrade".


Hari ini aku baru saja perasan yang sebenarnya pelan internet asal Streamyx Home 2.0M telah pun dinaik taraf secara percuma ke STX Blockbuster Combo 4.0M. Itupun setelah aku membuat pendaftaran online di laman web TM Unifi untuk melihat bil terkini Streamyx. 

Dapat Naik Taraf Percuma Stx Blockbuster Combo 4.0M (Bundle)

Rasanya aku tidak pernah lagi buat permohonan untuk menaik taraf pelan internet TM Streamyx sedia ada kepada 4Mbps. Kalau lihat pada pelan tersebut, ini bermakna Telekom Malaysia sebenarnya telah pun menaik taraf pelan asal secara percuma tanpa ada kos tambahan pada Februari 2018 yang lalu. Ini memang "surprise"!

Dapat Naik Taraf Percuma Stx Blockbuster Combo 4.0M (Bundle)

Peningkatan Kelajuan Percuma (Rancangan Penambahbaikan Jalur Lebar)

Setelah selidik sedikit berkenaan tentang "Free Speed Upgrade (Broadband Improvement Plan)​" pada laman web Telekom Malaysia, memang tepat bahawa TM telah menaik taraf secara percuma pelan langganan sedia ada. Berikut adalah sedikit maklumat berkenaan dengannya.

1. Apakah itu Free Speed Upgrade (Broadband Improvement Plan)​

  • Peningkatan Kelajuan Percuma (Rancangan Penambahbaikan Jalur Lebar) adalah kempen penghargaan pada 2017 kepada semua pelanggan setia TM dari segmen kediaman yang telah melanggan perkhidmatan TM pada 28 Februari 2017. 
  • Ini adalah sebahagian daripada inisiatif TM di bawah Pelan Penambahbaikan Jalur Lebar sempena pengumuman Perdana Menteri semasa Bajet 2017. 
  • Pelanggan akan dinaik taraf kepada kelajuan seterusnya pada harga semasa

2. Siapa yang layak untuk menaik taraf kelajuan percuma?

Semua pelanggan UniFi dan Streamyx dari segmen kediaman yang melanggan perkhidmatan TM pada 28 Februari 2017 layak mendapat peningkatan kelajuan percuma kecuali Pelanggan berikut yang berada di bawah keadaan / promosi berikut

  • Pelanggan yang telah melanggan kelajuan maksimum. Sebagai contoh: 100mbps 
  • Batasan teknikal untuk peningkatan kelajuan di kawasan perkhidmatan; 
  • Pelanggan yang telah menikmati naik taraf percuma pada 2016


3. Bolehkah saya meminta untuk mempercepatkan "Free Speed Upgrade"?

Pengaturan peningkatan kelajuan adalah berdasarkan kepada kesediaan rangkaian dan sistem. Oleh itu, TM tidak dapat melayan permintaan tersebut. 

4. Apakah yang perlu saya lakukan untuk memastikan penaiktarafan berjalan lancar?

Anda dinasihatkan untuk membayar bil-bil yang belum dijelaskan dan lengkapkan sebarang permintaan lain seperti penempatan semula dan pertukaran pemilik perkhidmatan untuk memastikan proses Pembaikan Kelajuan Percuma berjalan lancar.

5. Adakah saya akan menerima apa-apa pemberitahuan mengenai penaiktarafan?

Ya. Anda akan dimaklumkan melalui SMS selepas Peningkatan Speed.

Contoh SMS selepas menaik taraf:
RM0.00 TM: Tahniah! Kami dengan senang hati memaklumkan bahawa kelajuan Internet anda telah dinaik taraf dari xMbps ke xMbps secara PERCUMA. Sila matikan modem anda selama 10 minit dan sambungkannya semula untuk menyelesaikan kemas kini. Selamat melayari!

6. Bolehkah saya memilih untuk tidak menaik taraf pakej saya?

Ya, anda boleh meneruskan dengan kelajuan semasa anda dan membayar harga yang sama. Tidak akan ada pengurangan harga atau diskaun yang diberikan kepada anda.

2 Ulasan

Sekiranya ada artikel yang diolah semula, sumber akan dinyatakan. Artikel yang tidak disertakan sumber adalah hak milik The Ariazir. Sekiranya anda ingin mengulang siar artikel The Ariazir, sila hubungi The Ariazir terlebih dahulu.

© Hakcipta terpelihara The Ariazir 2017

  1. Masih menunggu fiber optik belum kunjung tiba. Sekarang ini dapat 10Mbps yang last untuk wayar tembaga.

    BalasPadam
  2. TM biasanya tunggu demand tinggi. Tmpt saya pun untuk tunggu port TM Streamyx buka pun nak makan bertahun jugak.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama